Plassering av frisørsalong

Frisør på senter og i bygater kan ha lettere for å skaffe seg en kundemasse enn lokale frisører. Er man plassert sentralt er det ofte enkelt for folk å stikke innom på vei til eller fra jobb. Er man helt nyoppstartet kan man ha en del igjen for å starte i et kjøpesenter i en storby som Oslo for å skaffe seg en kundemasse. Men det koster også mer å drive i et senter. I bygatene kommer det veldig an på hvilken by man er i og hvordan plasseringen er i forhold til selve sentrum. I småbyer kan sentrum være ganske dødt i lange perioder av året, og det kan være vanskelig å drive med overskudd.

Frisørsalong

Lokale frisører

Lokale frisører kan slite med å skaffe seg sine første kunder. Starter man opp lokalt kan det være en fordel om man allerede har en del kunder med seg fra tidligere sted man jobbet. Det kan være vanskelig å starte opp lokalt. Det kommer helt an på omgivelsene for om det lar seg gjøre å skaffe det antallet kunder man trenger for å få det til å gå rundt. Plasserer man f.eks frisørsalongen i Xhibition som er et stor kjøpesenter i Bergen, kan det være enklere enn i et lokalt nabolag i en liten by. I sistnevnte tilfelle kan man slite med å bli kjent utenfor nabolaget man har plassert seg i, og dermed ende opp med altfor liten kundemasse.

Plassering av frisørsalong kan være viktig for om det vil være mulig å generere et levegrunnlag for salongen. Det kan være lettere å starte opp i et senter enn i et lokalt nabolag i en liten by.