Optimalisering av innhold for søkemotorer
Når vi skriver innhold til våre nettsider bør vi i hovedsak tenke på leserne for tekstene våre, men det er også viktig å ta med i vurderingen hvordan søkemotorene bruker teksten vår for å optimalisere søkeresultatene. Ved å fokusere teksten på søkemotorene, og ikke på brukeren, kan vi risikere at det virker mot sin hensikt. Søkemotorene tar med i vurderingen hvordan nettstedet blir besøkt.
Innhold av høy kvalitet er viktig på nettsidene
Vi kan gjøre mye for å bedre hvordan våre nettsider blir vurdert av søkemotorene. Men til slutt er det innholdet på sidene som bestemmer hvilken relevans våre nettsider har for besøkende og da også for søkemotorene. Et viktig poeng er at nettsteder med interessant innhold vil skape interesse hos leserne på egenhånd. En stor del av vurderingen for søkeresultatplasseringen er hvordan besøkende bruker og formidler din hjemmeside. Forsøk å forutsi hvordan leserne forstår temaet på sidene og tilby unike tekster for å presentere innhold av høy kvalitet. Bruk lettleselig tekst slik at besøkende forstår hva du vil formidle. Det kan være lurt å være organisert rundt temaet du presenterer. Om tekstene flakker mye frem og tilbake mellom poenger kan det være vanskelig å engasjere publikum som igjen vil reflekteres på søkemotorenes oppfatning av nettstedet. Mange vil forsøke å skrive innholdet kun for å tilfredsstille alle anbefalinger fra SEO. Ikke glem leserne. Mister du lesernes interesse reduseres også plasseringen blant søkeresultater.

Bruk heading tags korrekt
Bruk av heading tags vil tas med i søkemotorenes indeksering av nettsidene. Det er naturlig at viktige temaer plasseres i headinger og dette vil derfor spille inn i søkemotorenes vurderingen av nettstedet.
Innholdet på sidene våre er hva søkemotorene til slutt indekserer for å generere søkeresultater. Det er derfor viktig å skrive unikt innhold av høy kvalitet.